söndag 27 november 2011

1:a advent

Så vad det 1:a advent idag och det REGNAR!!!
Känns inte direkt som julstämningen sprider sig genom kroppen och jag vet inte om jag känner mig uppmuntrad att ta fram julpyntet här hemma. har dock börjat lite smått trots bristen på snö.

Men jag fick ändå en liten känsla av julstämning ändå när jag klev in i kyrkans lokaler idag.
Där Lina & Co hade pyntat och gjort det så fint och lägg då till värmen och gemenskapen så vips infinner sig julstämningen. den där känslan av massor av kärlek och värme.
Åtminstone är det så för mig, den högtid som man har tid att umgås och verkligen tar paus från vardagens stress och bara njuter av att vara tillsammans.

För i dag var det kyrkans första adventsgudstjänst eller så fiffigt som Lydia. en av pastorerna, uttryckte sig: Tjugofyrakyrkan goes advent. För än om vi är en kyrka som firar förändring hade vi idag en adventsgudstjänst, inte på det vis som de flesta kanske är vana vid, men det blev en adventsgudtjänst där bland annat Chrissy sjöng så hela taket nästan lyfte. Hon rev av O Helga natt så håret reste sig på armarna och jag rös i hela kroppen. Vilken röst den underbar lilla kvinnan har!!!!  Så sjukt bra vart det. Om ni inte var där, synd för er för ni missade något.

Nu var det inte bara Chrissy som var bra, Sandra och bandet och predikan av kusinpastorn var så klart minst lika bra.
Det var alltså en adventsgudstjänst. modellerad för att bli en gudstjänst signerat tjugofyrakyrkan, lite lagom av båda delarna som resulterade i en hejdundrande adventsgudstjänst.
Nu är jag kanske lite partisk men är sjukt stolt över min kyrka och personerna som jag delar den med, både nya kontakter och gamla. Alla är vi lika delaktiga i vad som är Tjugofyrakyrkan.
Speciellt denna gång när jag hade möjligheten att än en gång få uppleva kyrkan precis som alla andra besökare. =)
Det gör mig varm och glad att vi är en kyrka som vi säger att vi vill vara, där vänskap, gemenskap, kärlek och värme möter en som första intryck.
En kyrka som visserligen vilar på tron på gud men det viktigaste är människorna i den och deras livshistoria och resa. Alla är vi på olika resor och olika plats antingen som teammedlem eller som besökare men vi är alla lika viktiga för att Tjugofyrakyrkan ska få växa och bli det vi alla drömmer om att den ska bli.
Åtminstone känner jag så när jag kliver in som "gäst" och något som man tar med sig när man återigen står på insidan.

Till alla er som än inte besökt oss så kan jag lova er att ni missat något och det går inte att skylla på att man inte tror eller inte brukar gå till kyrkan för hos oss är alla välkomna och lika mycket värda för det.
Kanske till och med ännu mer, för det är ju genom ögonen på första gångs besökare och människor som ännu inte kommit till tro eller inte är troende och era åsikter som vi utvecklas framåt och tar Tjugofyrakyrkan till nästa steg.

Du har ett tillfälle till att komma på en av våra gudstjänster detta år. Den 11:e december är det dags igen för det vi kallar för Femton:Nollnoll. Det är en gudstjänst med modern musik, relevant predikan, vanliga människor och schysst café. Ta med dig en vän och kom till kyrkan för alla som inte går till kyrkan!
Vi börjar alltid med insläpp och mingel från 14:30 och kl: 15:00 börjar vi och efter gudstjänsten får man gratis fika när man kommer första gången. Så kom till Röntgenvägen 3, Flemingsbergs C i Huddinge och se och upplev själva vad jag pratar om.

Självklart har vi gudstjänst nästa år också som man är lika varmt välkommen till så klart!



1 kommentar: