måndag 4 april 2011

Norrlandsresan

kanske lättare att läsa om inte inläggen blir så långa därför blir ett eget inlägg om min norrlandsresa för en vecka sedan.

10 dagar fick jag chans att vara i hemma i Norrland...hemma ja... kanske inte riktigt den känsla om det inneburit förut. Känslan av hemma infann sig inte på samma sätt som förut. Helt plötsligt har hemma blivit borta! Konstigt men dock ändå lite sant. Det är klart att det kommer att vara hemma men det är inte mitt hem på samma sätt längre utan ett hemma-borta helt enkelt. Men hur som helst så var det skönt att packa väskan och dra hemåt. 


Jag hade resesällskap av Hector och Barbaflink (ej på bild)

Jag åkte nattåget upp och kom fram till Umeå Östra bara en haltimme försenad denna gång i jämförelse hur det var i när jag skulle upp i julas. Hur som helst så mötte pappa mig och vi åkte till mormor för att mellanlanda där och käka lite frukost. Mamma och jag hann även in på Wäringstams och kika på lite kläder. Sedan bar det hemåt mot Fredika!

På samiska
Det var ett finfint väder så pappa och jag beslöt på söndagen att vi skulle åka till Tallsjö och till Abbarvattne' och pimpla. 



Pappa visade vägen och jag körde eftersom vi inte hade
någon kälke att sitta på så fick mamma vara hemma.
            Pappa tyckte att jag också skulle finnas på bild när jag borrar hål för att pimpla. (förstår inte varför)

Tydligen skulle jag vara med på bild där jag håller i pimpelspöet också

Men sedan försvann det vackra vädret och tyvärr så var inte vädret någe vidare på måndagen men då åkte vi till Lycksele och kikade in på Dollarstore. När vi åkte därifrån så började det att regna och det fortsatte regna på kvällen. Men dock på tisdagen så var det mulet och mindre trevligt väder men då ringde grannfrun och ville bjuda på våfflor och det tackade vi inte nej till.
Det är för övrigt min gamla dagmamma och det är alltid lika kul att hinna ses en stund. =)



På onsdagen var det ännu sämre väder för då snöade det!
Men vad gjorde det, vi passade på att grilla i alla fall! Det var inte kallgrader i alla fall!
Så i värsta snövädret så grillade vi parisare och åt det när snön föll som värst.

Pappa fick eldkorgen av oss i julklapp
På torsdagen så var det visserligen sol men uj vad det blåste snålkallt.
Det var inte alls trevligt! Men då passade vi på att åka till Umeå och springa i lite affärer men vi svängde även in i Vännäsby på returmarknaden där.
Men på väg dit så fick vi syn på fyra älgar.


 På fredag var det skapligt väder men då åkte vi till mormor för att vara där över helgen eftersom jag skulle flyga hem på söndagen.
Jag och mamma passade på lördagen på att gå in på Wäringstam ytterligare en gång. Lite nya kläder blev det allt. Det är uppenbarligen så att det är där man ska åka och handla kläder....


Men sedan blev det allt skoterdags igen. Denna gång tog pappa och jag var sin skoter och körde runt och tittade. Det var hur kul som helst och bra väder! Många skotrar och folk som var ute.
Pappa hann med att tippa av också, det såg för tokigt ut! Vilken tur att det gick bra!



  







Sedan på söndag så var det dags för mig, Hector och Barbaflink att flyga hem igen. 



Landade på söndag i ett snöfritt Stockholm, vilket kändes väldigt skönt.
Att dessutom få komma hem igen efter 10 dagars semester var också väldigt skönt.
Jag hade en underbar vecka i Norrland med mamma och pappa men ingenting klår känslan av att få sova i sin egen säng.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar