söndag 13 februari 2011

Tjugofyrakyrkans första gudstjänst

Så har vi i Tjugofyrakyrkan haft vårt första "riktiga" Femton:nollnoll!
Vår första Gudtjänst som kyrka efter vår releasfest för två veckor sedan.
En händelse som jag tror att vi alla var lite spända och nervösa inför.
Releasfesten var en stor händelse som lockade massor av folk men det var ju  något speciellt.
Men det var ju bara startskottet och idag infann sig känslan av att NU är det på RIKTIGT och jag tror att det kändes lite hos oss var och en.

Det var lite som Nicklas, en av pastorerna, sa innan vi började att det är lätt att fastna i allt runt om kring ljud, ljus, decor m.m men det är inte det som gör att folk vill komma till oss.Det är inte det som gör skillnad hos folk som besöker oss.

Utan det är vår sjukt bra lovsång, livemusik och undervisning som gör skillnad hos folk.
Att vi är en kyrka som inte är så stel och tillknäppt. 
Att vi och är närvarande mitt bland alla människor och tar oss tid att lyssna och vara lyhörda för andras liv och historia.
Att man känner sig välkommen oavsett om man är kristen eller inte!
DET är så som vi utmärker oss som kyrka!
DET är så människor känner sig välkomna hos oss!

Och jag tror att det är det som gör att människor känner att de vi komma tillbaka även de människor som kanske redan har en kyrka att gå till.

Men vad vet jag...
Jag vet bara att jag känner mig hemma hos Tjugofyrakyrkan just på grund av just DET.
Att man får chans att vara med oavsett vem man är eller tror på. Det pelar ingen roll vad man bär i ryggsäcken eller har gjort. Man behöver inte vara med på allt om man inte vill utan man får vara med när man känner att man vill eller kan. Det finns ingen tvång och det finns inga krav utan helt frivilligt hur mycket tid man vill lägga ner och om man bara vill komma och gå eller vara delaktig in några av våra team ex ljud, ljus, media, musik, cafe + decor + barn + gäst.

Själv så har jag valt för min egen del att vara delaktig och vara med och bära visionen för kyrkan och det ångrar jag inte för en sekund. Mitt liv har tagit en otrolig vändning och mycket vatten har flutit under broarna och jag är inte samma person som jag var då.

Sedan kanske några av mina "gamla" vänner tycker att jag är två personer i ett. Det stämmer säker men det är något som jag är stolt över. Jag står för att jag är helt galen och kanske ibland borde vakta min tunga och att jag är en person när vi har möten. Men så är det ju!
Jag är också en tredje person när jag är på jobbet!
Det är bara så att jag kan inte vara crazybananas när vi har femton:nollnoll.
Däremot är det inget som hindrar mig från att vara det innan mötet och efter för lite professionella måste vi ju faktiskt vara för att folk ändå ska ta oss på allvar.

Men hur man än vrider och vänder på det och vilken situation som kräver vad av mig så är DET ändå JAG!! Då får alla andra tycka vad katten de vill!!!

1 kommentar: