fredag 12 augusti 2011

1:a och 2:a semesterveckan

Jaha, då var det dags igen att göra en uppdatering av bloggen!
Kanske till och med två inlägg eftersom jag ändå haft semester i snart hela 5 veckor.
Rätt skönt men det hade mer än väl räckt med fyra men det blev som det blev i och med att jag faktiskt gjorde slag i saken och bytte jobb!!
Bara så där! nja, kanske inte riktigt men ändå..
Så på måndag börjar jag jobba i Botkyrka igen! =)

Men hur som helst så började jag min semester en vecka tidigare än K-G så jag passade på att njuta några dagar nere hos honom medan han var tvungen att gå upp och jobba. Jag kan säga ett det kändes mycket bra att kunna somna om efter det han gått och inte behöva tänka på att kliva upp.
Vi hann med att gå och lyssna på lite musik i Stadsträdgården, trots att det regnade på rätt friskt och vi hann med att gå på fest ute i Tådene med några av hans kompisar, vilket var kul för några hade jag inte träffat förut och några var det kul att träffa igen.
Sedan hann vi faktiskt också åka ut till Strö och Casa del Björkhagen för att hälsa på K-Gs mamma och pappa.
Underbara människor i Tådene
Stadsträdgården


Familjen Klarbär *mums*

Det kändes faktiskt lite speciellt att K-G ville följa med och få visa honom var jag växte upp och sedan så klart mötet med min mamma och pappa. Inte för att jag oroade mig över det men helt klart en speciell känsla.

Tågresan upp på 10 h har nog aldrig gått så fort som denna gång, men jag har nog heller aldrig sovit så dåligt som denna gång trots det så kändes det helt okay när vi kom fram 07:00 på söndagmorgon. (hela tågresan Skövde-Umeå tog 14h)
Tilläggas bör ju också att vi tyvärr missade bussen till Skövde och fick ringa K-G snälla mamma Anita som fick köra in oss till istället. En miss av oss helt klart!
Men vi hade tur med vädret och Norrland visade upp sin allra bästa sida med strålande sol och skön värme.
Efter en stunds vilande och middag. vi hade grynkorv med oss från Lidköping, bestämdes det eftersom det var Åselemarknads helg och Playtones spelade på hembygdsområdet åkte vi dit för att lyssna.
Vilken lyckad kväll och vilket drag!


The Playtones
Tyvärr hade vi inte lika tur dagen efter då vi skulle gå på marknaden! Det verkligen ösregnade ner och det var inte så speciellt kul att gå där men det fick gå ändå.
Men usch så blöt och kall jag blev med tanke på att jag då inte hade någon jacka.
Köpte inget speciellt på marknaden, ett par örhängen, bigarråer och två stämplar.
Min farbror, faster och kusin  prövade också lyckan på marknaden i regnet och kom förbi hemma hos oss på eftermiddagen och åt. En mycket trevlig eftermiddag trots regn och dåligt väder!


Det gjorde dock ingenting! För pappa fick äntligen någon att spela Couronne med! Och jag kan lova att de utnyttjade spelet väl. Ska väl erkänna att även jag lockades med in i spelet och var med och spela och på slutet lyckades vi faktiskt få mamma till att spela också! Så då spelade jag och K-G emot mamma och pappa, det var riktigt roligt.


Sedan hann vi göra en tur till Älgens Hus, i Balsjö. Där fick vi klappa älgkalvar och två stora älgtjurar.
Det var rätt häftigt faktisk än om jag varit där en gång tidigare för ca fem år sedan för känslan var den samma.
De höll på byta päls så man blev rätt fet och kladdig om händerna men det luktade inte alls illa.

K-G och jag klappar tjuren Isak
Sex stycken älgkalvar fick man klappa





 Sedan åkte vi till min mormor i Ledusjö några dagar också!
På vägen dit passade vi på att stanna i Holmfors,där bor en karl som heter Roger Björklund och han har skapat en helt otrolig och magisk plats hemma på sin tomt. Jag var där i samma veva som jag var på Älgens hus och jag fastnade totalt. Så vi stannade där och vilket ställe det är! Jag är lika tagen denna gång som jag var då! Det är bara så häftigt och man fylls av magi, ro och fridfullhet och det hade tillkommit en hel del nya saker sedan jag var där sist! =)

Konstnären själv

Vy över en liten del av Stubbriket




 I Ledusjö hann vi med att köra fyrhjuling så klart,äta surströmming i bagarstugan som pappa gjort i ordning, köra lite bil och kolla runt lite. plocka hjortron, spela ännu mer couronne, gå på Nordmalingsmarknaden och bara ha det skönt.

K-G ska prova köra fyrhjuling
och jag vågade faktiskt åka!


Tillbaka hemma i Fredrika hann vi faktiskt också med en tur till Lycksele!
Vi åkte till Gammplatsen  än om jag inte egentligen ville åka dit så blev det en bra dag ändå!
Faktiskt så var det en hel del som jag inte hade sett och det var spännande att gå runt där och titta och läsa på skyltarna om hur det fungerade förr i tiden.
K-G och pappa prövade också på att köra skogsmaskin. Så en rätt grå mulen och regntung dag blev en rolig dag som avslutades med plankstek på altanen.

En koncentrerad K-G
Sedan var den veckan slut och det var dags att bege sig till Stockholm för några dar innan vi styrde kosan mot Lidköping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar